Fototips


"Lær deg med manuelt og du får mye finere bilder"




På bildet over her ser dere hvor utrolig stor forskjellen blir om man bruker manuelt innstilling på kameraet, istedenfor auto. Det kommer jo såklart litt ann på hvor lavt blendertall du har på objektivet ditt, men uansett om du ikke har 1.4 så blir bildene mye finere med M innstillingen, pluss at du kan velge lysstyrken osv selv! Det er heller ikke særlig vanskelig å lære seg om man har lyst. Det er bare til å prøve seg frem, og lese seg opp litt. Når JEG har klart å lære meg det så klarer dere det! 

Her her dere to innlegg hvor jeg forklarer og viser litt om manuelt innstilling. HER og HER




Hvilken innstilling bruker dere?


"Fototips - få hvit bakrunn uten lærret"


På de siste outfit bildene mine hvor jeg har hatt helt hvit bakrunn er det mange som har spurt om jeg har brukt lærret på de bildene. Men nei det har jeg ikke, så nå tenkte jeg å vise dere hvordn jeg får den hvite bakrunnen uten å bruke lærret. Er en ganske lett måte å få fine bilder på!

Det første du må er å ha noen hvite/lyse gardiner. Jeg står fremfor de dere ser på bildet her, så jeg har ikke prøvd med noen mørkere gardiner selv. Men om det er det dere har kan dere jo prøve med det også! Og for at du skal få en slik "hvit" bakrunn MÅ du bruker manuelt innstilling. Hviss ikke blir den ikke hvit på denne måten. Så for dere som ikke kan det har jeg skrevet ett innlegg HER hvor dere kan se hvordan man bruker manuelt innstilling!  



Da skal ressultatet bli som dette. Hvor lys bakrunn du får kommer jo også litt ann på hvot lavt blendertall objektivet ditt har!


Håper tipset var til hjelp for noen. Vil dere ha flere slike tips?


"De største feilene man kan gjøre med kameraet"


Siden dere etterspør fototips hele tiden tenkte jeg at jeg likegodt også kunne skrive ett innlegg hvor jeg skriver ting jeg annbefaler dere å ikke gjøre! Siden det er ganske mange som gjør den samme feilen - som irriterer meg siden det sier seg selv at det ikke blir fint om man gjør det på dne måten osv. Så ikke drep meg, men dette er mine meninger om ting man ikke bør gjøre. 


-  Når man skal ta portrett bilder, ikke still modellen opp med solen i fjeset. Da er det nesten umulig å få ett fint bilde, om modellen ikke er så fin at den blir fin uanstt du gjør.

-  IKKE tenk at "om jeg stiller meg/modellen opp inntill denne busken blir bildet fint!" Det er altfor mange som tenker akkuratt det der. Men desverre, blir det ikke noe fint. Still deg heller ett par meter borte fra busken, for da får du personen i fokus, istedenfor busken. Og det er vel det man helst vil på portrettbilder. Eller hva?

-  Noe mange også gjør feil er å ta bilde hvor halve bildet er av himmelen over personen, også får du med bare litt av hodet til personen. Er det ikke personen du skal ta bilde av? Da er det vel best å bøye kameraet litt lenger ned slik at det blir ett fint portrett bilde, og ikke en blanding av himmel og portrett. 



- Om du tar bilder av natur med en "vanlig" linse som ikke er verdens beste, helst ikke bruk blits. Dette med blits eller naturlig lys er jo litt smak og behag. Men er det vanlig dagslys ute når du tar bildet vil jeg heller annbefale deg å endten bruke M eller "blits av". - Men som sakt, blits er litt smak og behag. Men dette er min mening.

- Ikke stå så nerme personen av du ikke får med haken eller toppen av hodet. Det kommer jo såklart litt ann på hvordan bilde du er ute etter. Men om det skal være ett "vanlig" bilde vil jeg annbefale deg å heller stå litt borte fra modellen så du får med litt mer, og prøv å få fokuset på øynene.

-  Ikke ta portrett bilder nedenfra. Det sier seg vel nesten selv at det ikke blir fint. Uansett hvor tynn du egentlig er da, får personen dobbelhake og hele pakka - ikke fint! Da er det bedre og ta bildet litt ovenfra slik at du får øynene i fokus. 

- Prøv og få en så ren som mulig bakrunn, F.eks om du er ute og bare skal ta outfit og skal nøye deg med det du har der. Prøv deg i forskjellige vinkler, og prøv å få med minst mulig rot og tull. Som f.eks ett postkassestativ. Da er det finere med trær, veier osv. Om dere skjønner hva jeg mener! 




Dette er vel kanskje ting de fleste vet. Meen, det er altfor mange som gjør desse feilene, så følte bare for å skrive ett slikt innlegg!


"Annbefaling av mitt nye objektiv"




For ca to uke siden fikk jeg meg nytt objektiv som jeg har skrevet til dere. Så nå tenkte jeg å komme med en liten "dom" på det, og om jeg er fornøyd eller ikke! Så ja, det kommer vel ikke som en overaskelse at jeg er fornøyd med det. Når jeg var fornøyd med f/1.8 er jeg hvertfall fornøyd med dette som er med f/1.4. Og jaa, jeg merker forskjell på bildene! Bakrunnen her blir mye mer uskarp og det blir enda bedre bokeh og fokus der det skal være fokus! Så så langt er jet kjempefornøyd med objektiet. Gleder meg til å få prøvd det ut enda mer!  Her ser dere litt bilder som er tatt med det. 







Hvilket objektiv har dere og hva er deres favoritt?


"Hvordan få fine-lyse bilder inne"


Jeg har fått en del spørsmål angående dette, så jeg tenkte å igjen prøve å forklare hvilken innstillinger jeg bruker, og hvordan jeg bruker manuelt. Når man bruker manuel innstilling kan man selv velge hvor lyse/mørke bildene skal være, så dere må IKKE ha akuratt de samme tallene på deres kamera som på mitt. Prøv dere litt frem isteden! For man må stille forskjellig  på kameraet etter hvordan lyset er.

  Det første du gjør er å gå inn på manuelt innstillingen, som er den "M" på hjulet.


ISO finner du som en liten knapp oppe på kameraet, rundt den knappen du tar bilder med.

Lukkerhastiget - der hvor det står 1/50

Blenderen er der hvor det står F3.5. Blenderen ligger i objektivet, så det kan hende du har høyere/lavere blender enn 3.5

Når du skal stille på iso må du passe på at den er lavest mulig, hviss ikke er det lett for at bildene blir veldig skurrete og uklare. Så helst ikke ha isoien på mer enn 400. Jo høyre isoen er, jo lysere blir bildene, også omvendt!  Lukkerhastigheten har med hvor fort kameraet tar bildet. Er den stilt inn på f.eks 1/20 blir bildet tatt ganske raskt og det er lett for at bildet blir uklart om kameraet ikke står i ro/stødig. Så jeg pleier ikke å ha lukkertiden på så mye mindre enn 1/50 (tror jeg). Men såklart, du må jo stille på den etter hvordan lyset er. Også har vi blenderen, som sagt er det objektivet som styrer hvor lavt det går an å stille der, men still helt ned til det minste som går, da blir det lysest, og da fokuserer kameraet skikkelig. Om du har blenderen høy blir ikke bakrunnen bak det du tar bilde av like uklar, og bildene blir mørkere.



Det finnes også flere metoder og innstillinger. Men det er dette jeg har lært meg så langt, og er denne innstillingen jeg pleier å bruke. Men om det er alt for dårlig lys inne og om det blir vanskelig å få det lyst på manuelt bruker jeg noen ganger "blits av" også siden kameraet klarer å stille det inn lyst selv - noen ganger. Var dette noe til hjelp? Hvilken innstilling bruker du?


Fototips fra meg til dere men fra dere


Tenker å prøve å komme med flere fototips til dere. Men da trenger jeg forslag til HVA jeg skal legge ut tips om. Skrik ut!



Tips. pose på kameraet i regnvær, eller på stranden!


Jeg har snakket lenge om dette tipset med pose rundt kameraet. Her har dere forklaringen. Er ikke så veldig vanskelig akuratt! Dette går jo også an å bruke på en sandstrand, slik at man ikke får sand i kameraet, eller som jeg pleier, ute i regnet.   Du trenger:





Så er du egentlig ferdig. Veldig lettvindt og enkelt. Er jo ganske smart om man skal ut å f.eks ta regnbilder ellernoe. De fleste kamera tåler nok litt vann, men helst ikke så mye. Og, det er jo ikke vits å ta sjangsen uansett. Håper dere skjønte forklaringen, er jo ikke så avansert akuratt, såå! Skal se om jeg får til å komme med enda ett "fototips" neste uke. Kom med ønsker!  Prøvd dette før?


"Hvilken innstillinger på kameraet.."


Jeg har fått inn en del spørsmål om hvilken innstillinger jeg pleier å bruke på kameraet når jeg tar bilder. Og hva jeg gjør for å få en så uklar bakrunn. Først og fremst så bruker jeg ett 50mm f/1.8 objektiv. Det vil si at blenderen er ganske lav, slik at bakrunnen blir uklar av seg selv om dere skjønner. (f/1.8 er blendertallet). Men det blir stor forskjell på bokehen etter hvilken innstilling man bruker på kameraet.

Manuel innstilling er det jeg bruker omtrendt til alle bildene mine. Jeg bruker "blits av" eller "autof" en skjelden gang. Som oftest bare når det er varierende lys, eller veldig mørkt! Du finner ett innlegg her, hvor jeg forklarer hvordan man bruker manuel instilling.



Man kan jo også velge slik at man snurrer på det hjulet helt fremme, også bytter man fokuset selv. Det har jeg gjort her, derfor blir det så mye bokeh som det der! Den innstillingen finner man frempå objektivet. Der kan man se en slik knapp-dings hvor man har to alternativer. Endten 'AF eller MF, altså autofokus hvor kameraet fokuserer av seg selv, eller manuelt fokus hvor man bestemmer selv hva man skal fokusere på.

Her ser dere forskjell på autofokus, og manuelt innstilling med blenderen på 1.8


Og her har dere enda fere bilder hvor jeg bruker manuelt innstilling. Elsker bokeh!




Noe mer dere lurer på?


"Mine tips til fine portrett bilder"


* Ovenfra, Som sagt, og som dere sikkert har sett er jeg litt "fan" av å ta bilder ovenfor den personen jeg skal ta bilder av. Da kommer øynene så mye mer frem! Noe som også kan være veldig fint nå som det er blomster, grønt og fint ute er jo at personen ligger ved hodet på bakken, om dere ser hva jeg mener. Det er nok finest om det er en jente, så kan man gjøre noe stilig med håret.. Men det funker også at personen bare sitter på huk, også står du/fotografen ovenfor.



*Skrått kamera. Noe jeg også er veldig fan av er å skrå kameraet. Da får man så mye mer med på bildet! Dette bildet under var vel kanskje ikke så "skrått", men dere skjønner poenget. Man kan skrå det enda mer enn hva jeg har gjort på eksempelet under her, jeg syns i hvertfall det er veldig stilig. Både til portrett bilder, og natrbilder / vanlige bilder!



* Også kommer vi til vanlige bilder. Har fått noen spørsmål om jeg kan komme med tips til hvordan man kan ta baby-bilder. Men jeg har egentlig ikke noen tips på det området. Jeg har bare tatt "babty.bilder" to ganger, til nå. Så jeg er veldig ny på det området der. Og som sagt skjer ting bare helt automatisk når jeg tar bilder. Så det er jo egentlig bare til å prøve seg frem! Både med bene bilder, skrå bilder, bilder oveni fra, nedenfra og opp, sidelengs osv.



* Bruke reflektor. Som dere ser på bilde eksempelet under her blir det veldig stor forskjell, selv om den blenderen der er hjemmelaget. Dere finner forklaring på hvordan man kan lage en blender HER. -Forklaringen der er kanskje litt dårlig, så kommer nok en ny forklaring i løpet av sommeren. Både til hvordan man bruker den, og lager den. Men i hvertfall, som dere ser gjør den så det blir mye bedre lys, også fjerner den skyggene bort fra fjeset!


Dette var vel de fleste tipsene jeg klarte å presse ut fra hodet mitt, kommer i hvertfall ikke noe på noe mer enn dette.
Gjerne kom med forslag til hva dere vil ha som tips neste gang!


"Fototips: Bokeh bakrunn"


Igjen får jeg en del spørmsål om jeg ikke kan komme med flere fototips. Jo. Jeg kommer med de tipsene jeg har, som sagt har jeg ikke så veldig mangen. Har liksom delt de fleste jeg kan. Siden jeg egentlig ikke har noen spessielle triks. Når jeg er ute å tar bilder, går liksom alt bare helt av seg selv! Så dette tipse, er sikkert ett "triks" de fleste alt kan. Men, kanskje det er noen som ikke tenker over det!

* Nå som det er sommer, blomster og trær ute er det ikke så vanskelig å få til en bokeh-bakrunn. Det kommer jo kanskje litt ann på hvilket kamera, og hvilket objektiv man har, for å kunne få til en skikkelig bokeh bakrunn. Jeg bruker alltid 50mm objektivet mitt, som funker utrolig bra til slike bokeh bilder! Jeg bruker også manuelt instilling, jeg tror kanskje den gjør alik at det blir enda mer bokeh(?), skal ikke si meg sikker der da, men jeg tror det.



* Det mangen kanskje fort glemmer når de skal ta bilder, er bakrunnen. Den har faktisk veldig mye å si for at bildet skal bli bra! Som sagt, så blir alltid bakrunnen finere, om man setter seg ned på samme høyde som det man tar bilder av. I hvertfall om vi snakker om blomster. (noen ganger kult ovenifra også da..). Det som også kan være lurt er å prøve seg i fra forskjellige vinkler, siden det kanskje f.eks bare blir en helt ensom bakrunn fra den ene vinkelen, og en fin bokeh bakrunn fra den andre.



* Noe som også kan være med på å få frem bokehen/fin bakrunn er vanndråper. F.eks da, en tidelig morgen ute på bakken, hvor gresset er litt høyt, og foktigt/vått, så blir det også en slags bokeh bakrunn. Men om man ikke er tidlig oppe på morgenen når gresset er foktigt, så kan man jo bare gjøre det vått selv. Ta ett glass med vann med deg ut, og tøm over gresset. Lett! Funker også å ta det på blader osv i skogen, om man heller vil det. (tror i hvertfall det funker der å.).



Kort oppsumert: Ikke bare tenk på det du tar bilde av, men bakrunnen også!

Har også lagt ut ett tips til "hjemme laget bokeh-bakrunn" her
Litt random tips egentlig, siden de fleste sikkert alt kan dette her. Men som sagt er jeg "tom" for ideer til slike tips. Og siden dere tydeligvis har såå lyst på flere slike tips, gjerne kom med noen tips til hva dere vil ha forklaringer på, eller om det er noe dere lurer på innen dette her med foto!  Har alt en liten ide til neste ukes tips. Så flere tips skal dere nok få! Noe dere vil ha som fototips her på bloggen?


"Hvordan lage din egen reflektor / blender"


Nå har jeg tenkt å prøve å forklare dere hvordan man kan lage, og bruke en reflektor. Siden det er så mangen som har spurt om det! Det du trenger for å lage en er: endten en papp bit, ett plastiklokk, en bok eller noe som i hvertfall ikke knekker så lett. Min er ca en halv(?) meter eller litt mindre. Jeg brukte da en pappbit! Så finner du noe foliepapir, og teip. Og som dere sikkert da skjønner, tar dere folien rundt "tingen" du skal bruke, og teiper den så fast. Vanskeligere er det ikke.

Og så kommer vi til hvordan man bruker den. Om man skal bruke den bør det helst være sol ute, hviss ikke tror jeg ikke den funker noe. Plasser / hold så reflektoren en plass hvor det kommer sol ned, slik at det "reflekterer" opp i fjeset på den/det du skal fotografere. Men siden denne her er hjemmelaget blender den nok mye mer enn hva en som man kjøper gjør. Men den funker jo ganske bra da. Så jeg vil virkelig annbefale dere å prøve det! Var dette forstålig?


FOTOTIPS - Foliepapir, som blir bokehbakrunn


Dette "trikset" har jeg funnet på en annen blogg, men jeg husker desverre ikke hva den heter.. Men uansett, det eneste man trenger for å lage det er en slik rull med foliepapir (nei man trenger ikke en heel rull..), og en saks.
Slik gjør du: Klipp av en bit fra folien, gjerne klipp biten i en større bit en hva biten skal være tilslutt. Når du har klippet av biten krøller du den sammen, forsiktig. Også bretter du den forsiktig opp igjenn. Bare pass på at du ikke river den fra hverandre liksom, siden det tåler veldig lite. Så kan du endten bruke teip eller slik "henge-opp.tyggis" og henge den opp bak den tingen du skal ta bilder av. Eller du kan bare legge den bak..  Gjerne ha det litt lyst hvor du tar bildene. Da blir effekten mye bedre. -Jeg pleier også alltid å ha på manuelt innstilling når jeg skal få slik bokeh bakrunn!







Ressultatet:    -PS: Blir nok litt bedre effekt om man har mer lys.


-Jeg kom også på det at dette foliet kanskje kan funke som reflektor, jeg er ikke helt sikker.Men det kan godt hende, så det skal jeg teste ut neste gang jeg skal ut å ta bilder. Om det funker, skal jeg si ifra. Hihi!  Var dette tipset til hjelp?


Annbefaling av redigeringsprogram - lastes ned gratis


Forgje uke kom jeg desverre ikke på noe fototips å legge ut, har jo sagt jeg skal prøve å ha i hvertfall ett tips hver uke. Siden dere var så positive til det! Jeg vet ikke om dette egentlig regnes med under "fototips", men redigeringen har jo mye å si for ett bilde. Så vi sier det teller. Haha. Kommer ett nytt tips igjen i helgen, så det er bare til å glede seg..!

Mangen lurer på hvilken redigeringsprogramer jeg bruker. Som sagt bruker jeg Photoshop på flesteparten av bildene mine, men av og til bruker jeg gimp og photoscape også. Begge de programene får du lastet ned gratis. Det er bare til å søke i google! Denne gang har jeg egentlig bare tenkt å snakke om Gimp, siden jeg føler det redigeringsprogrammet er bedre en photoscape. (photoshop er best, men siden det koster penger, annbefaler jeg heller ett gratis program..). Jeg lager også headerene mine i gimp. Finner video HER! Jeg har egentlig ikke tenkt å legge ut forklaringer på hvordan jeg redigerer bildene i gimp, siden jeg bare skal annbefale programmet liksom. Men man finner forklaringer på youtube.. Hvilken redigeringsprogramer bruker du?




// Redigeringene her er ganske så like, og lyse, men det var bare for å vise litt!


Fototips 11


Som de fleste sikkert fikk med seg i forgje uke har jeg laget en kategori som heter "fototips". Jeg skal prøve å publisere ett lite fototips hver uke. Jeg har som sagt ikke noen "store" fototips, så de flesta kan nok noen av dem fra før av.  Menmen, her er ukas lille fototips!

Når man tar portrett bilder er det mangen som bare står rett opp og ned å tar bildene. Noen får også med sånn en meter ovenfor hodet med på bildet. Det er serriøst ikke noe som irriterer meg mer enn det. Ta heller å pass på at bildet stopper rett ovenfor hodet til den du fotograferer, å heller få med litt mer av personen! Noe jeg også syns er veldig stilig når man fotograferer er om man holder kameraet litt på skrått når man tar bilde, da får man med så mye mer på bildet. Det funker også til bilder som ikke er av en person, men som f.eks blomster å slikt! Noe jeg også er stor "fan" av"er å ta bilder ovenfor personen man fotograferer. Slik at fokuset blir på øynene. Syns det blir så trolig mye finere enn hva det blir av å bare stå rett opp og ned å knipse "kjedelige" bilder. Hehe. Dette var da mine små tips, har du noen gode tips til portrett bilder er det bare til å skrike ut! :)




Modell: Victoria


Fototips - manuel innstilling


Siden jeg har fått en del spørsmål om jeg kan legge ut litt fototips, så tenkte jeg å begynne med det. Jeg er egentlig ikke så god på slike "spessielle" ting. Så det blir nok bare noen helt vanlige små tips, som sikkert mangen alt kan. Men men! :)

-Bruk manuell / iso instilling på kameraet. Alle (hvertfall de fleste) speilreflekser har denne innstillingen. Jeg bruker denne instillillingen nesten hver gang jeg tar bilder. I hvertfall om bildene blir tatt inne. Det kan kanskje være litt "vanskligere" å gjøre det ute, siden lyset fort kan forandre seg der. Men noen ganger funker det også ganske så bra ute! Noen har også spurt om jeg kan vise hvordan man bruker manuelt innstilling. Så jeg har tatt litt bilder her for å vise hvordan man bruker innstillingen! Håper dere skjønner forklaringen.

Snurr på den rundingen, til du ser du har M på skjermen min.




Så snurrer du på det lille "hjulet" du har oppo kamerahuset. Da kan du se tallene på skjermen endre seg. (hvor det står 1/125 på bildet ovenfor). Jo høyere tall, jo mørkere blir bildene. Også omvendt selvfølgelig!


Så har du selve isoen. Trykk på den ISO knappen som du også finner oppo kamerahuset (ser den på bildet over..). Da får du opp noe lignende som viser på skjermen under. Jo lavere iso tall, jo mørkere blir bildene. Man skal helst ikke ha isoen på noe høyere enn maks 400, men jeg fåretrekker selv å bruke lavest mulig.


Pleier du å bruke denne instillingen? var det forstålig forklaring?