Fototips


"Lr deg med manuelt og du fr mye finere bilder"




P bildet over her ser dere hvor utrolig stor forskjellen blir om man bruker manuelt innstilling p kameraet, istedenfor auto. Det kommer jo sklart litt ann p hvor lavt blendertall du har p objektivet ditt, men uansett om du ikke har 1.4 s blir bildene mye finere med M innstillingen, pluss at du kan velge lysstyrken osv selv! Det er heller ikke srlig vanskelig lre seg om man har lyst. Det er bare til prve seg frem, og lese seg opp litt. Nr JEG har klart lre meg det s klarer dere det!

Her her dere to innlegg hvor jeg forklarer og viser litt om manuelt innstilling. HER og HER.




Hvilken innstilling bruker dere?


"Fototips - f hvit bakrunn uten lrret"


P de siste outfit bildene mine hvor jeg har hatt helt hvit bakrunn er det mange som har spurt om jeg har brukt lrret p de bildene. Men nei det har jeg ikke, s n tenkte jeg vise dere hvordn jeg fr den hvite bakrunnen uten bruke lrret. Er en ganske lett mte f fine bilder p!

Det frste du m er ha noen hvite/lyse gardiner. Jeg str fremfor de dere ser p bildet her, s jeg har ikke prvd med noen mrkere gardiner selv. Men om det er det dere har kan dere jo prve med det ogs! Og for at du skal f en slik "hvit" bakrunn M du bruker manuelt innstilling. Hviss ikke blir den ikke hvit p denne mten. S for dere som ikke kan det har jeg skrevet ett innlegg HER hvor dere kan se hvordan man bruker manuelt innstilling!



Da skal ressultatet bli som dette. Hvor lys bakrunn du fr kommer jo ogs litt ann p hvot lavt blendertall objektivet ditt har!


Hper tipset var til hjelp for noen. Vil dere ha flere slike tips?


"De strste feilene man kan gjre med kameraet"


Siden dere etterspr fototips hele tiden tenkte jeg at jeg likegodt ogs kunne skrive ett innlegg hvor jeg skriver ting jeg annbefaler dere ikke gjre! Siden det er ganske mange som gjr den samme feilen - som irriterer meg siden det sier seg selv at det ikke blir fint om man gjr det p dne mten osv. S ikke drep meg, men dette er mine meninger om ting man ikke br gjre.


- Nr man skal ta portrett bilder, ikke still modellen opp med solen i fjeset. Da er det nesten umulig f ett fint bilde, om modellen ikke er s fin at den blir fin uanstt du gjr.

- IKKE tenk at "om jeg stiller meg/modellen opp inntill denne busken blir bildet fint!" Det er altfor mange som tenker akkuratt det der. Men desverre, blir det ikke noe fint. Still deg heller ett par meter borte fra busken, for da fr du personen i fokus, istedenfor busken. Og det er vel det man helst vil p portrettbilder. Eller hva?

- Noe mange ogs gjr feil er ta bilde hvor halve bildet er av himmelen over personen, ogs fr du med bare litt av hodet til personen. Er det ikke personen du skal ta bilde av? Da er det vel best bye kameraet litt lenger ned slik at det blir ett fint portrett bilde, og ikke en blanding av himmel og portrett.



- Om du tar bilder av natur med en "vanlig" linse som ikke er verdens beste, helst ikke bruk blits. Dette med blits eller naturlig lys er jo litt smak og behag. Men er det vanlig dagslys ute nr du tar bildet vil jeg heller annbefale deg endten bruke M eller "blits av". - Men som sakt, blits er litt smak og behag. Men dette er min mening.

- Ikke st s nerme personen av du ikke fr med haken eller toppen av hodet. Det kommer jo sklart litt ann p hvordan bilde du er ute etter. Men om det skal vre ett "vanlig" bilde vil jeg annbefale deg heller st litt borte fra modellen s du fr med litt mer, og prv f fokuset p ynene.

- Ikke ta portrett bilder nedenfra. Det sier seg vel nesten selv at det ikke blir fint. Uansett hvor tynn du egentlig er da, fr personen dobbelhake og hele pakka - ikke fint! Da er det bedre og ta bildet litt ovenfra slik at du fr ynene i fokus.

- Prv og f en s ren som mulig bakrunn, F.eks om du er ute og bare skal ta outfit og skal nye deg med det du har der. Prv deg i forskjellige vinkler, og prv f med minst mulig rot og tull. Som f.eks ett postkassestativ. Da er det finere med trr, veier osv. Om dere skjnner hva jeg mener!




Dette er vel kanskje ting de fleste vet. Meen, det er altfor mange som gjr desse feilene, s flte bare for skrive ett slikt innlegg!


"Annbefaling av mitt nye objektiv"




For ca to uke siden fikk jeg meg nytt objektiv som jeg har skrevet til dere. S n tenkte jeg komme med en liten "dom" p det, og om jeg er fornyd eller ikke! S ja, det kommer vel ikke som en overaskelse at jeg er fornyd med det. Nr jeg var fornyd med f/1.8 er jeg hvertfall fornyd med dette som er med f/1.4. Og jaa, jeg merker forskjell p bildene! Bakrunnen her blir mye mer uskarp og det blir enda bedre bokeh og fokus der det skal vre fokus! S s langt er jet kjempefornyd med objektiet. Gleder meg til f prvd det ut enda mer! Her ser dere litt bilder som er tatt med det.







Hvilket objektiv har dere og hva er deres favoritt?


"Hvordan f fine-lyse bilder inne"


Jeg har ftt en del sprsml angende dette, s jeg tenkte igjen prve forklare hvilken innstillinger jeg bruker, og hvordan jeg bruker manuelt. Nr man bruker manuel innstilling kan man selv velge hvor lyse/mrke bildene skal vre, s dere m IKKE ha akuratt de samme tallene p deres kamera som p mitt. Prv dere litt frem isteden! For man m stille forskjellig p kameraet etter hvordan lyset er.

Det frste du gjr er g inn p manuelt innstillingen, som er den "M" p hjulet.


ISO finner du som en liten knapp oppe p kameraet, rundt den knappen du tar bilder med.

Lukkerhastiget - der hvor det str 1/50

Blenderen er der hvor det str F3.5. Blenderen ligger i objektivet, s det kan hende du har hyere/lavere blender enn 3.5

Nr du skal stille p iso m du passe p at den er lavest mulig, hviss ikke er det lett for at bildene blir veldig skurrete og uklare. S helst ikke ha isoien p mer enn 400. Jo hyre isoen er, jo lysere blir bildene, ogs omvendt! Lukkerhastigheten har med hvor fort kameraet tar bildet. Er den stilt inn p f.eks 1/20 blir bildet tatt ganske raskt og det er lett for at bildet blir uklart om kameraet ikke str i ro/stdig. S jeg pleier ikke ha lukkertiden p s mye mindre enn 1/50 (tror jeg). Men sklart, du m jo stille p den etter hvordan lyset er. Ogs har vi blenderen, som sagt er det objektivet som styrer hvor lavt det gr an stille der, men still helt ned til det minste som gr, da blir det lysest, og da fokuserer kameraet skikkelig. Om du har blenderen hy blir ikke bakrunnen bak det du tar bilde av like uklar, og bildene blir mrkere.



Det finnes ogs flere metoder og innstillinger. Men det er dette jeg har lrt meg s langt, og er denne innstillingen jeg pleier bruke. Men om det er alt for drlig lys inne og om det blir vanskelig f det lyst p manuelt bruker jeg noen ganger "blits av" ogs siden kameraet klarer stille det inn lyst selv - noen ganger. Var dette noe til hjelp? Hvilken innstilling bruker du?


Fototips fra meg til dere men fra dere


Tenker prve komme med flere fototips til dere. Men da trenger jeg forslag til HVA jeg skal legge ut tips om. Skrik ut!



Tips. pose p kameraet i regnvr, eller p stranden!


Jeg har snakket lenge om dette tipset med pose rundt kameraet. Her har dere forklaringen. Er ikke s veldig vanskelig akuratt! Dette gr jo ogs an bruke p en sandstrand, slik at man ikke fr sand i kameraet, eller som jeg pleier, ute i regnet. Du trenger:





S er du egentlig ferdig. Veldig lettvindt og enkelt. Er jo ganske smart om man skal ut f.eks ta regnbilder ellernoe. De fleste kamera tler nok litt vann, men helst ikke s mye. Og, det er jo ikke vits ta sjangsen uansett. Hper dere skjnte forklaringen, er jo ikke s avansert akuratt, s! Skal se om jeg fr til komme med enda ett "fototips" neste uke. Kom med nsker! Prvd dette fr?


"Hvilken innstillinger p kameraet.."


Jeg har ftt inn en del sprsml om hvilken innstillinger jeg pleier bruke p kameraet nr jeg tar bilder. Og hva jeg gjr for f en s uklar bakrunn. Frst og fremst s bruker jeg ett 50mm f/1.8 objektiv. Det vil si at blenderen er ganske lav, slik at bakrunnen blir uklar av seg selv om dere skjnner. (f/1.8 er blendertallet). Men det blir stor forskjell p bokehen etter hvilken innstilling man bruker p kameraet.

Manuel innstilling er det jeg bruker omtrendt til alle bildene mine. Jeg bruker "blits av" eller "autof" en skjelden gang. Som oftest bare nr det er varierende lys, eller veldig mrkt! Du finner ett innlegg her, hvor jeg forklarer hvordan man bruker manuel instilling.



Man kan jo ogs velge slik at man snurrer p det hjulet helt fremme, ogs bytter man fokuset selv. Det har jeg gjort her, derfor blir det s mye bokeh som det der! Den innstillingen finner man fremp objektivet. Der kan man se en slik knapp-dings hvor man har to alternativer. Endten 'AF eller MF, alts autofokus hvor kameraet fokuserer av seg selv, eller manuelt fokus hvor man bestemmer selv hva man skal fokusere p.

Her ser dere forskjell p autofokus, og manuelt innstilling med blenderen p 1.8


Og her har dere enda fere bilder hvor jeg bruker manuelt innstilling. Elsker bokeh!




Noe mer dere lurer p?


"Mine tips til fine portrett bilder"


* Ovenfra, Som sagt, og som dere sikkert har sett er jeg litt "fan" av ta bilder ovenfor den personen jeg skal ta bilder av. Da kommer ynene s mye mer frem! Noe som ogs kan vre veldig fint n som det er blomster, grnt og fint ute er jo at personen ligger ved hodet p bakken, om dere ser hva jeg mener. Det er nok finest om det er en jente, s kan man gjre noe stilig med hret.. Men det funker ogs at personen bare sitter p huk, ogs str du/fotografen ovenfor.



*Skrtt kamera. Noe jeg ogs er veldig fan av er skr kameraet. Da fr man s mye mer med p bildet! Dette bildet under var vel kanskje ikke s "skrtt", men dere skjnner poenget. Man kan skr det enda mer enn hva jeg har gjort p eksempelet under her, jeg syns i hvertfall det er veldig stilig. Bde til portrett bilder, og natrbilder / vanlige bilder!



* Ogs kommer vi til vanlige bilder. Har ftt noen sprsml om jeg kan komme med tips til hvordan man kan ta baby-bilder. Men jeg har egentlig ikke noen tips p det omrdet. Jeg har bare tatt "babty.bilder" to ganger, til n. S jeg er veldig ny p det omrdet der. Og som sagt skjer ting bare helt automatisk nr jeg tar bilder. S det er jo egentlig bare til prve seg frem! Bde med bene bilder, skr bilder, bilder oveni fra, nedenfra og opp, sidelengs osv.



* Bruke reflektor. Som dere ser p bilde eksempelet under her blir det veldig stor forskjell, selv om den blenderen der er hjemmelaget. Dere finner forklaring p hvordan man kan lage en blender HER. -Forklaringen der er kanskje litt drlig, s kommer nok en ny forklaring i lpet av sommeren. Bde til hvordan man bruker den, og lager den. Men i hvertfall, som dere ser gjr den s det blir mye bedre lys, ogs fjerner den skyggene bort fra fjeset!


Dette var vel de fleste tipsene jeg klarte presse ut fra hodet mitt, kommer i hvertfall ikke noe p noe mer enn dette.
Gjerne kom med forslag til hva dere vil ha som tips neste gang!


"Fototips: Bokeh bakrunn"


Igjen fr jeg en del sprmsl om jeg ikke kan komme med flere fototips. Jo. Jeg kommer med de tipsene jeg har, som sagt har jeg ikke s veldig mangen. Har liksom delt de fleste jeg kan. Siden jeg egentlig ikke har noen spessielle triks. Nr jeg er ute tar bilder, gr liksom alt bare helt av seg selv! S dette tipse, er sikkert ett "triks" de fleste alt kan. Men, kanskje det er noen som ikke tenker over det!

* N som det er sommer, blomster og trr ute er det ikke s vanskelig f til en bokeh-bakrunn. Det kommer jo kanskje litt ann p hvilket kamera, og hvilket objektiv man har, for kunne f til en skikkelig bokeh bakrunn. Jeg bruker alltid 50mm objektivet mitt, som funker utrolig bra til slike bokeh bilder! Jeg bruker ogs manuelt instilling, jeg tror kanskje den gjr alik at det blir enda mer bokeh(?), skal ikke si meg sikker der da, men jeg tror det.



* Det mangen kanskje fort glemmer nr de skal ta bilder, er bakrunnen. Den har faktisk veldig mye si for at bildet skal bli bra! Som sagt, s blir alltid bakrunnen finere, om man setter seg ned p samme hyde som det man tar bilder av. I hvertfall om vi snakker om blomster. (noen ganger kult ovenifra ogs da..). Det som ogs kan vre lurt er prve seg i fra forskjellige vinkler, siden det kanskje f.eks bare blir en helt ensom bakrunn fra den ene vinkelen, og en fin bokeh bakrunn fra den andre.



* Noe som ogs kan vre med p f frem bokehen/fin bakrunn er vanndrper. F.eks da, en tidelig morgen ute p bakken, hvor gresset er litt hyt, og foktigt/vtt, s blir det ogs en slags bokeh bakrunn. Men om man ikke er tidlig oppe p morgenen nr gresset er foktigt, s kan man jo bare gjre det vtt selv. Ta ett glass med vann med deg ut, og tm over gresset. Lett! Funker ogs ta det p blader osv i skogen, om man heller vil det. (tror i hvertfall det funker der .).



Kort oppsumert: Ikke bare tenk p det du tar bilde av, men bakrunnen ogs!

Har ogs lagt ut ett tips til "hjemme laget bokeh-bakrunn" her
Litt random tips egentlig, siden de fleste sikkert alt kan dette her. Men som sagt er jeg "tom" for ideer til slike tips. Og siden dere tydeligvis har s lyst p flere slike tips, gjerne kom med noen tips til hva dere vil ha forklaringer p, eller om det er noe dere lurer p innen dette her med foto! Har alt en liten ide til neste ukes tips. S flere tips skal dere nok f! Noe dere vil ha som fototips her p bloggen?


"Hvordan lage din egen reflektor / blender"


N har jeg tenkt prve forklare dere hvordan man kan lage, og bruke en reflektor. Siden det er s mangen som har spurt om det! Det du trenger for lage en er: endten en papp bit, ett plastiklokk, en bok eller noe som i hvertfall ikke knekker s lett. Min er ca en halv(?) meter eller litt mindre. Jeg brukte da en pappbit! S finner du noe foliepapir, og teip. Og som dere sikkert da skjnner, tar dere folien rundt "tingen" du skal bruke, og teiper den s fast. Vanskeligere er det ikke.

Og s kommer vi til hvordan man bruker den. Om man skal bruke den br det helst vre sol ute, hviss ikke tror jeg ikke den funker noe. Plasser / hold s reflektoren en plass hvor det kommer sol ned, slik at det "reflekterer" opp i fjeset p den/det du skal fotografere. Men siden denne her er hjemmelaget blender den nok mye mer enn hva en som man kjper gjr. Men den funker jo ganske bra da. S jeg vil virkelig annbefale dere prve det! Var dette forstlig?


FOTOTIPS - Foliepapir, som blir bokehbakrunn


Dette "trikset" har jeg funnet p en annen blogg, men jeg husker desverre ikke hva den heter.. Men uansett, det eneste man trenger for lage det er en slik rull med foliepapir (nei man trenger ikke en heel rull..), og en saks.
Slik gjr du: Klipp av en bit fra folien, gjerne klipp biten i en strre bit en hva biten skal vre tilslutt. Nr du har klippet av biten krller du den sammen, forsiktig. Ogs bretter du den forsiktig opp igjenn. Bare pass p at du ikke river den fra hverandre liksom, siden det tler veldig lite. S kan du endten bruke teip eller slik "henge-opp.tyggis" og henge den opp bak den tingen du skal ta bilder av. Eller du kan bare legge den bak.. Gjerne ha det litt lyst hvor du tar bildene. Da blir effekten mye bedre. -Jeg pleier ogs alltid ha p manuelt innstilling nr jeg skal f slik bokeh bakrunn!







Ressultatet: -PS: Blir nok litt bedre effekt om man har mer lys.


-Jeg kom ogs p det at dette foliet kanskje kan funke som reflektor, jeg er ikke helt sikker.Men det kan godt hende, s det skal jeg teste ut neste gang jeg skal ut ta bilder. Om det funker, skal jeg si ifra. Hihi! Var dette tipset til hjelp?


Annbefaling av redigeringsprogram - lastes ned gratis


Forgje uke kom jeg desverre ikke p noe fototips legge ut, har jo sagt jeg skal prve ha i hvertfall ett tips hver uke. Siden dere var s positive til det! Jeg vet ikke om dette egentlig regnes med under "fototips", men redigeringen har jo mye si for ett bilde. S vi sier det teller. Haha. Kommer ett nytt tips igjen i helgen, s det er bare til glede seg..!

Mangen lurer p hvilken redigeringsprogramer jeg bruker. Som sagt bruker jeg Photoshop p flesteparten av bildene mine, men av og til bruker jeg gimp og photoscape ogs. Begge de programene fr du lastet ned gratis. Det er bare til ske i google! Denne gang har jeg egentlig bare tenkt snakke om Gimp, siden jeg fler det redigeringsprogrammet er bedre en photoscape. (photoshop er best, men siden det koster penger, annbefaler jeg heller ett gratis program..). Jeg lager ogs headerene mine i gimp. Finner video HER! Jeg har egentlig ikke tenkt legge ut forklaringer p hvordan jeg redigerer bildene i gimp, siden jeg bare skal annbefale programmet liksom. Men man finner forklaringer p youtube.. Hvilken redigeringsprogramer bruker du?




// Redigeringene her er ganske s like, og lyse, men det var bare for vise litt!


Fototips 11


Som de fleste sikkert fikk med seg i forgje uke har jeg laget en kategori som heter "fototips". Jeg skal prve publisere ett lite fototips hver uke. Jeg har som sagt ikke noen "store" fototips, s de flesta kan nok noen av dem fra fr av. Menmen, her er ukas lille fototips!

Nr man tar portrett bilder er det mangen som bare str rett opp og ned tar bildene. Noen fr ogs med snn en meter ovenfor hodet med p bildet. Det er serrist ikke noe som irriterer meg mer enn det. Ta heller pass p at bildet stopper rett ovenfor hodet til den du fotograferer, heller f med litt mer av personen! Noe jeg ogs syns er veldig stilig nr man fotograferer er om man holder kameraet litt p skrtt nr man tar bilde, da fr man med s mye mer p bildet. Det funker ogs til bilder som ikke er av en person, men som f.eks blomster slikt! Noe jeg ogs er stor "fan" av"er ta bilder ovenfor personen man fotograferer. Slik at fokuset blir p ynene. Syns det blir s trolig mye finere enn hva det blir av bare st rett opp og ned knipse "kjedelige" bilder. Hehe. Dette var da mine sm tips, har du noen gode tips til portrett bilder er det bare til skrike ut! :)




Modell: Victoria


Fototips - manuel innstilling


Siden jeg har ftt en del sprsml om jeg kan legge ut litt fototips, s tenkte jeg begynne med det. Jeg er egentlig ikke s god p slike "spessielle" ting. S det blir nok bare noen helt vanlige sm tips, som sikkert mangen alt kan. Men men! :)

-Bruk manuell / iso instilling p kameraet. Alle (hvertfall de fleste) speilreflekser har denne innstillingen. Jeg bruker denne instillillingen nesten hver gang jeg tar bilder. I hvertfall om bildene blir tatt inne. Det kan kanskje vre litt "vanskligere" gjre det ute, siden lyset fort kan forandre seg der. Men noen ganger funker det ogs ganske s bra ute! Noen har ogs spurt om jeg kan vise hvordan man bruker manuelt innstilling. S jeg har tatt litt bilder her for vise hvordan man bruker innstillingen! Hper dere skjnner forklaringen.

Snurr p den rundingen, til du ser du har M p skjermen min.




S snurrer du p det lille "hjulet" du har oppo kamerahuset. Da kan du se tallene p skjermen endre seg. (hvor det str 1/125 p bildet ovenfor). Jo hyere tall, jo mrkere blir bildene. Ogs omvendt selvflgelig!


S har du selve isoen. Trykk p den ISO knappen som du ogs finner oppo kamerahuset (ser den p bildet over..). Da fr du opp noe lignende som viser p skjermen under. Jo lavere iso tall, jo mrkere blir bildene. Man skal helst ikke ha isoen p noe hyere enn maks 400, men jeg fretrekker selv bruke lavest mulig.


Pleier du bruke denne instillingen? var det forstlig forklaring?