Fototips - manuel innstilling

Siden jeg har fått en del spørsmål om jeg kan legge ut litt fototips, så tenkte jeg å begynne med det. Jeg er egentlig ikke så god på slike "spessielle" ting. Så det blir nok bare noen helt vanlige små tips, som sikkert mangen alt kan. Men men! :)

-Bruk manuell / iso instilling på kameraet. Alle (hvertfall de fleste) speilreflekser har denne innstillingen. Jeg bruker denne instillillingen nesten hver gang jeg tar bilder. I hvertfall om bildene blir tatt inne. Det kan kanskje være litt "vanskligere" å gjøre det ute, siden lyset fort kan forandre seg der. Men noen ganger funker det også ganske så bra ute! Noen har også spurt om jeg kan vise hvordan man bruker manuelt innstilling. Så jeg har tatt litt bilder her for å vise hvordan man bruker innstillingen! Håper dere skjønner forklaringen.

Snurr på den rundingen, til du ser du har M på skjermen min.

Så snurrer du på det lille "hjulet" du har oppo kamerahuset. Da kan du se tallene på skjermen endre seg. (hvor det står 1/125 på bildet ovenfor). Jo høyere tall, jo mørkere blir bildene. Også omvendt selvfølgelig!

Så har du selve isoen. Trykk på den ISO knappen som du også finner oppo kamerahuset (ser den på bildet over..). Da får du opp noe lignende som viser på skjermen under. Jo lavere iso tall, jo mørkere blir bildene. Man skal helst ikke ha isoen på noe høyere enn maks 400, men jeg fåretrekker selv å bruke lavest mulig.

Pleier du å bruke denne instillingen? var det forstålig forklaring?

56 kommentarer

✝ gloriie
19.04.2012 15:00 //http://gloriie.blogg.no

nei, men takk for tips! nyttig! jaja :D
minnamus
19.04.2012 15:01 //http://www.minnamus.blogg.no/

Kult! :D Bruker manuell og noen ganger :)
Andrine
19.04.2012 15:02 //http://azii.blogg.no

bruker den noen ganger <3
Annette
19.04.2012 15:04 //http://suuuperannette.blogg.no

Fine tips :)
Mai Liss
19.04.2012 15:06 //http://maiped.blogg.no

Bildene blir meir "kornete" til høgare ISO du har, så om du skal ha klare fine bilde osv skal du helst ha på ISO på 100 :-)
Viktoria
19.04.2012 15:06 //http://tojaa.blogg.no

takk for tipset :D
♥ K R I S T I N
19.04.2012 15:07 //http://paulius.blogg.no

veldig bra skrevet :-)
Elise
19.04.2012 15:08 //http://ejae.blogg.no

bra skrevet :)
mheart95
19.04.2012 15:08 //http://mheart95.blogg.no

Fine tips! :)
maeaa
19.04.2012 15:09 //http://maeaa.blogg.no

hvis du har isoen på 800 og oppover blir bildene kornete.. det blir mye klarere farger jo lavere du har isoen :-) men du tar fine bilder!!
Maria
19.04.2012 15:11 //http://mariasaasen.blogg.no

bra tips :-)
AMALIE
19.04.2012 15:11 //http://amaliestavem.blogg.bo

Alltid lurt på hvordan man gjør det! tusen takk!
connie m.
19.04.2012 15:12 //http://cmichelleaa.blogg.no/

Har alltid på auto, men vil lære meg innstillingene så jeg kan ta det manuelt, blir så sykt mye bedre da, faktisk veldig stor forskjell. Så takk for tips, når jeg har funnet laderen til speilrefleksen min må jeg prøve dette! :) Veldig greit forklart også, greit enkelt å forstå
Fotoblogg av Malin & Håvard
19.04.2012 15:13 //http://lovif.blogg.no

Takk for tipset!!
Vilde - vilderaav <3
19.04.2012 15:14 //http://vilderaav.blogg.no

bra tips! :-D
Malin Staude
19.04.2012 15:15 //http://melissen.blogg.no

Takk for tips:)
Amalie Bjørnhom
19.04.2012 15:17 //http://y0lo.blogg.no

Nyttig tips! :) Bare fortsett, små tips kan uansett hjelpe! :)
Monica Kristoffersen
19.04.2012 15:18 //http://fiskerfrue.blogg.no

Har ikke testet dette ut, men det skal jeg gjøre, takk for tipset! Det var veldig lett forståelig :D
Amanda
19.04.2012 15:23 //http://aaa99..blogg.no

Bra tips!

Håper det kommer flere tips;)
ninalovemoe.blogg.no
19.04.2012 15:29 //http://ninalovemoe.blogg.no

Kjempebra tips:)!
Svartfoto-foto & hverdag
19.04.2012 15:30 //http://svartfoto.blogg.no

Ja men hvordan få du bra bilder inne
LifebyCamilla
19.04.2012 15:30 //http://lifebycamilla.blogg.no

Veldig forståelig forklaring! Likte den veldig godt, så måtte rett ut å prøve : ) haha
Fjärild
19.04.2012 15:31 //http://fjarild.blogg.no

800 - 1600 ISO var veldig høyt.. Kanskje ikke når du fotograferer inne, selvfølgelig, kommer jo an på lyset. Når man setter ISOen for høyt, så blir bildene kornete.

Bruk alltid manuell, selv når du er ute også, da bestemmer du over bildene selv istedenfor kameraet.

Jo høyere lukkertid du har, jo mørkere blir bildet, men du har også noe som heter blender. Det bestemmer dybdeskarpheten i bildet. Det er veldig vanskelig å forklare det skriftlig (hvertfall for meg som ikke er flink til å forklare), så om du vil vite mer om det (hvilket du burde), så søk det opp ;)

Ikke alle kameraer har de knappene på samme sted, så folk må selv finne ut hvor knappene er på deres kameraer ;)
sol cornelia kh
19.04.2012 15:38 //http://solcorneliakh.blogg.no

utrolig bra tips!

sv - tusen takk for kommentaren :)
noonecare
19.04.2012 15:44 //http://noonecare.blogg.no

tusen takk for hjelpen!:) det skal jeg gjøre nå :-)
Veronika Fredriksen
19.04.2012 15:47 //http://skjettn.blogg.no

Utrulig bra tips! :D

Jepp forsto alt :)
Johanna
19.04.2012 15:53 //http://llovee.blogg.no

Bra tips !
June Solheim
19.04.2012 15:54 //http://junesolheiim.blogg.no

bra tips :)
Lise
19.04.2012 15:54 //http://liiseeal.blogg.no

Jeg bruker manuell instilling, men pleier å bruke iso på 100 :) Bildene blir mer kornete desto høyere iso man bruker...
Vilde Therese
19.04.2012 15:55 //http://vildetheresee.blogg.no

nyttig tips:D takk!
Caroline
19.04.2012 15:55 //http://jorfrid.blogg.no

Bruker ofte den innstillingen:)
aslaug
19.04.2012 15:58 //http://aslaugv.blogg.no

Bra tips, skal prøve det :-)
paulinekrohn
19.04.2012 16:01 //http://paulinekrohn.blogg.no

Kunne noen av dem, men ikke alle! Tusen takk for de supre tipsenen :D
Martine Pedersen - Kommenterer alltid tilbake!
19.04.2012 16:09 //http://martiipedersen.blogg.no

Ja jeg bruker også Manuel, det er så myye bedre enn auto<33 Men med ISO så blir ikke bildene mer uklare jo høyere du tar de, men mer kornete hvis du skjønner. Og så blir de lysere jo høyere du setter den:)<33
cecilietingstad
19.04.2012 16:09 //http://www.takeastep.blogg.no

takk for tipset! :))
Petrine Angell Vikstad
19.04.2012 16:30 //http://petrinewish.blogg.no

Bruker det avogtil ja:-)
EmmaNailit Kommenterer ALLTID tilbake
19.04.2012 16:38 //http://emmanailit.blogg.no

Bruker det jeg også :-)
d0lven
19.04.2012 16:42 //http://d0lven.blogg.no

takk for nytt tips :)
lovephooto
19.04.2012 16:43 //http://lovephooto.blogg.no

Bra tips!
saraad
19.04.2012 16:46 //http://saraad.blogg.no

veldig bra tips, bruker det ikke så må prøve det ut! :)
thebekken-kommenterer tilbake
19.04.2012 16:49 //http://thebekken.blogg.no

flott innlegg! Det er bra du skal forklare på en litt enklere måte enn boka=) i boken står det alltid så vanskelig ord men det er veldig fint slik du gjør det;D bruker den ikke så ofte, men burde bli flinkere til å bruke den!! Bra bilder!
rosanne svendsen

bra tips :)
Emilieeeolsen
19.04.2012 18:21 //http://emilieeeolsen.blogg.no

kjempe gode tips, tusen takk!
Miriam
19.04.2012 20:11 //http://miriamhvatum.blogg.no

Åh, takk for tips! :) Men min bruker sånn lang tid mellom "klikkene", og da blir det jo veldig utydelig.. vet du hvorfor?
Kristine ♥
20.04.2012 13:02 //http://www.crez.blogg.no

Bruker også M ♥

Takk for tipsene! ♥
Celine
20.04.2012 14:08 //http://celinefotos.blogg.no

Jeg bruker alltid manuell, og som regel har jeg ISO 100 eller 200, bildene har en tendens til å bli kornete med høy ISO. :)
Line Merethe Marthinsen
20.04.2012 15:48 //http://linemmarthinsen.blogg.no

Takk for tipsene :-)
ina♥
21.04.2012 10:01 //http://inaogingvild.blogg.no/

bra forklart! :-) det med at bildene blir uklare med mindre iso enn 800, er ikke sant. Om du har høy iso blir bildene ganske kornete. Derfor er det lurt å ha iso 100 eller 200 når du har muligheten! :)
Cathrine Nesset - fotografi
21.04.2012 17:02 //http://blogg.cathrinenesset.com

Bruker M hele tiden :) Med noen få unntak, feks hvis jeg sitter på en buss og tar bilder, hvor lyset endrer seg hele tiden, med tanke på at man kan komme inn i skyggeområder og sånt. Da rekker jeg ikke å endre på alle innstillingene. Da bruker jeg A istedenfor, hvor jeg bare endrer på blenderåpningen :)
Fjärild
22.04.2012 21:10 //http://fjarild.blogg.no/

Jeg vil anbefale deg (+ de fleste andre som har kommentert på dette innlegget) å ta en titt på denne videoen: http://fjarild.blogg.no/1335109048_fototips_hvordan_foto.html

Der tipper jeg du (og flere) vil få svar på uklarhetene ;)
Nathalie Gjesdal
07.08.2012 06:44 //http://nathaliegjesdal.blogg.no

Veldig sjelden, kun hvis jeg tar nattbilder.
Anna Charlotte
12.08.2012 00:11 //http://AnnaxCharlotte.bloggr.no

Kult, det må jeg teste ut! Jeg har akkurat kjøpt meg speilrefleks faktisk, og er helt ny på dette. Så de fototipsene dine passer helt perfekt. Har ikke fått til å ta så veldig bra bilder enda, så tusen takk for tips! Har kjøpt Canon EOS 500D av venninnen min, så nesten lik din ;)
Cecilie Katarina Bonnevie
29.11.2012 22:35 //http://littlephoenix.blogg.no/

forelsket meg i bloggen din <3
Taran Helén - Photography
08.01.2013 16:14 //http://missmelquist.blogg.no

bruker også alltid manuell innstilling! bildene blir mye finere da, synes jeg hvertfall :))
Helene Midthus
25.02.2013 09:20 //http://helmidt.blogg.no

Jeg mååå kjøpe meg speilrefleks kamera:)
Hannah&Thekla
21.09.2013 15:53 //http://mamilles.blogg.no

Tusen takk!

xx H

Skriv en ny kommentar

- Ikke spørr om jeg kan kommentere tilbake, da gjør jeg det hvertfall ikke!
- Jeg har diagnosen ME. Du kan lese mer om det HER
- Jeg redigerer bildene mine i adobephotoshop cs4
- Og nei, jeg lager ikke design eller headerer til andre.
- Jeg bruker Canon eos 550D - om det ikke står noe annet under bilder.
- Noe mer du lurer på kan du kontakte meg: fotball.j@hotmail.com

bloglovinbloglovinbloglovinbloglovin bloglovinbloglovinbloglovinbloglovinbloglovinbloglovinbloglovinbloglovinbloglovinbloglovinbloglovinbloglovin

Jeg er en jente på 18 år som skriver om min hverdag som kronisk syk-ME. Jeg er også intresert i fotografering, så tar en del bilder som jeg deler her på bloggen!

Foto & hverdagen med ME diagnosen

KONTAKT: ingvildaasheim.blogg@hotmail.com.

ME-diagnosen

ME er en kronisk utmatelsesyndrom. Jeg er syk hver dag, men jeg har gode og dårlige dager. Neon dager klarer jeg ingenting, mens andre dager kan jeg klare mye. Du kan lese mer HER .

Seneste

Kategorier

Arkiv
2013
  • Januar - Februar - Mars - April Mai - Juni/a> - Juli - August September Oktober

    2012 -
  • Januar - Februar - Mars , April , Mai ,
    Juni , Juli , August , September , Oktober , November , » Desember

    2011
    Januar , Februar , Mars , April , Mai ,
    Juni , Juli , August , September , Oktober , November , Desember ,

    2010
    Juni , Juli , August , September , Oktober , November , Desember-
  • Design:

    Jeg har laget designet mitt selv.