Fototips - manuel innstilling

Siden jeg har ftt en del sprsml om jeg kan legge ut litt fototips, s tenkte jeg begynne med det. Jeg er egentlig ikke s god p slike "spessielle" ting. S det blir nok bare noen helt vanlige sm tips, som sikkert mangen alt kan. Men men! :)

-Bruk manuell / iso instilling p kameraet. Alle (hvertfall de fleste) speilreflekser har denne innstillingen. Jeg bruker denne instillillingen nesten hver gang jeg tar bilder. I hvertfall om bildene blir tatt inne. Det kan kanskje vre litt "vanskligere" gjre det ute, siden lyset fort kan forandre seg der. Men noen ganger funker det ogs ganske s bra ute! Noen har ogs spurt om jeg kan vise hvordan man bruker manuelt innstilling. S jeg har tatt litt bilder her for vise hvordan man bruker innstillingen! Hper dere skjnner forklaringen.

Snurr p den rundingen, til du ser du har M p skjermen min.




S snurrer du p det lille "hjulet" du har oppo kamerahuset. Da kan du se tallene p skjermen endre seg. (hvor det str 1/125 p bildet ovenfor). Jo hyere tall, jo mrkere blir bildene. Ogs omvendt selvflgelig!


S har du selve isoen. Trykk p den ISO knappen som du ogs finner oppo kamerahuset (ser den p bildet over..). Da fr du opp noe lignende som viser p skjermen under. Jo lavere iso tall, jo mrkere blir bildene. Man skal helst ikke ha isoen p noe hyere enn maks 400, men jeg fretrekker selv bruke lavest mulig.


Pleier du bruke denne instillingen? var det forstlig forklaring?

56 kommentarer

✝ gloriie
19.04.2012 15:00 //http://gloriie.blogg.no


nei, men takk for tips! nyttig! jaja :D
minnamus
19.04.2012 15:01 //http://www.minnamus.blogg.no/


Kult! :D Bruker manuell og noen ganger :)
Andrine
19.04.2012 15:02 //http://azii.blogg.no


bruker den noen ganger <3
Annette
19.04.2012 15:04 //http://suuuperannette.blogg.no


Fine tips :)
Mai Liss
19.04.2012 15:06 //http://maiped.blogg.no


Bildene blir meir "kornete" til hgare ISO du har, s om du skal ha klare fine bilde osv skal du helst ha p ISO p 100 :-)
Viktoria
19.04.2012 15:06 //http://tojaa.blogg.no


takk for tipset :D
♥ K R I S T I N
19.04.2012 15:07 //http://paulius.blogg.no


veldig bra skrevet :-)
Elise
19.04.2012 15:08 //http://ejae.blogg.no


bra skrevet :)
mheart95
19.04.2012 15:08 //http://mheart95.blogg.no


Fine tips! :)
maeaa
19.04.2012 15:09 //http://maeaa.blogg.no


hvis du har isoen p 800 og oppover blir bildene kornete.. det blir mye klarere farger jo lavere du har isoen :-) men du tar fine bilder!!
Maria
19.04.2012 15:11 //http://mariasaasen.blogg.no


bra tips :-)
AMALIE
19.04.2012 15:11 //http://amaliestavem.blogg.bo


Alltid lurt p hvordan man gjr det! tusen takk!
connie m.
19.04.2012 15:12 //http://cmichelleaa.blogg.no/


Har alltid p auto, men vil lre meg innstillingene s jeg kan ta det manuelt, blir s sykt mye bedre da, faktisk veldig stor forskjell. S takk for tips, nr jeg har funnet laderen til speilrefleksen min m jeg prve dette! :) Veldig greit forklart ogs, greit enkelt forst
Fotoblogg av Malin & Hvard
19.04.2012 15:13 //http://lovif.blogg.no


Takk for tipset!!
Vilde - vilderaav <3
19.04.2012 15:14 //http://vilderaav.blogg.no


bra tips! :-D
Malin Staude
19.04.2012 15:15 //http://melissen.blogg.no


Takk for tips:)
Amalie Bjrnhom
19.04.2012 15:17 //http://y0lo.blogg.no


Nyttig tips! :) Bare fortsett, sm tips kan uansett hjelpe! :)
Monica Kristoffersen
19.04.2012 15:18 //http://fiskerfrue.blogg.no


Har ikke testet dette ut, men det skal jeg gjre, takk for tipset! Det var veldig lett forstelig :D
Amanda
19.04.2012 15:23 //http://aaa99..blogg.no


Bra tips!

Hper det kommer flere tips;)
ninalovemoe.blogg.no
19.04.2012 15:29 //http://ninalovemoe.blogg.no


Kjempebra tips:)!
Svartfoto-foto & hverdag
19.04.2012 15:30 //http://svartfoto.blogg.no


Ja men hvordan f du bra bilder inne
LifebyCamilla
19.04.2012 15:30 //http://lifebycamilla.blogg.no


Veldig forstelig forklaring! Likte den veldig godt, s mtte rett ut prve : ) haha
Fjrild
19.04.2012 15:31 //http://fjarild.blogg.no


800 - 1600 ISO var veldig hyt.. Kanskje ikke nr du fotograferer inne, selvflgelig, kommer jo an p lyset. Nr man setter ISOen for hyt, s blir bildene kornete.

Bruk alltid manuell, selv nr du er ute ogs, da bestemmer du over bildene selv istedenfor kameraet.

Jo hyere lukkertid du har, jo mrkere blir bildet, men du har ogs noe som heter blender. Det bestemmer dybdeskarpheten i bildet. Det er veldig vanskelig forklare det skriftlig (hvertfall for meg som ikke er flink til forklare), s om du vil vite mer om det (hvilket du burde), s sk det opp ;)

Ikke alle kameraer har de knappene p samme sted, s folk m selv finne ut hvor knappene er p deres kameraer ;)
sol cornelia kh
19.04.2012 15:38 //http://solcorneliakh.blogg.no


utrolig bra tips!

sv - tusen takk for kommentaren :)
noonecare
19.04.2012 15:44 //http://noonecare.blogg.no


tusen takk for hjelpen!:) det skal jeg gjre n :-)
Veronika Fredriksen
19.04.2012 15:47 //http://skjettn.blogg.no


Utrulig bra tips! :D

Jepp forsto alt :)
Johanna
19.04.2012 15:53 //http://llovee.blogg.no


Bra tips !
June Solheim
19.04.2012 15:54 //http://junesolheiim.blogg.no


bra tips :)
Lise
19.04.2012 15:54 //http://liiseeal.blogg.no


Jeg bruker manuell instilling, men pleier bruke iso p 100 :) Bildene blir mer kornete desto hyere iso man bruker...
Vilde Therese
19.04.2012 15:55 //http://vildetheresee.blogg.no


nyttig tips:D takk!
Caroline
19.04.2012 15:55 //http://jorfrid.blogg.no


Bruker ofte den innstillingen:)
aslaug
19.04.2012 15:58 //http://aslaugv.blogg.no


Bra tips, skal prve det :-)
paulinekrohn
19.04.2012 16:01 //http://paulinekrohn.blogg.no


Kunne noen av dem, men ikke alle! Tusen takk for de supre tipsenen :D
Martine Pedersen - Kommenterer alltid tilbake!
19.04.2012 16:09 //http://martiipedersen.blogg.no


Ja jeg bruker ogs Manuel, det er s myye bedre enn auto<33 Men med ISO s blir ikke bildene mer uklare jo hyere du tar de, men mer kornete hvis du skjnner. Og s blir de lysere jo hyere du setter den:)<33
cecilietingstad
19.04.2012 16:09 //http://www.takeastep.blogg.no


takk for tipset! :))
Petrine Angell Vikstad
19.04.2012 16:30 //http://petrinewish.blogg.no


Bruker det avogtil ja:-)
EmmaNailit Kommenterer ALLTID tilbake
19.04.2012 16:38 //http://emmanailit.blogg.no


Bruker det jeg ogs :-)
d0lven
19.04.2012 16:42 //http://d0lven.blogg.no


takk for nytt tips :)
lovephooto
19.04.2012 16:43 //http://lovephooto.blogg.no


Bra tips!
saraad
19.04.2012 16:46 //http://saraad.blogg.no


veldig bra tips, bruker det ikke s m prve det ut! :)
thebekken-kommenterer tilbake
19.04.2012 16:49 //http://thebekken.blogg.no


flott innlegg! Det er bra du skal forklare p en litt enklere mte enn boka=) i boken str det alltid s vanskelig ord men det er veldig fint slik du gjr det;D bruker den ikke s ofte, men burde bli flinkere til bruke den!! Bra bilder!
rosanne svendsen


bra tips :)
Emilieeeolsen
19.04.2012 18:21 //http://emilieeeolsen.blogg.no


kjempe gode tips, tusen takk!
Miriam
19.04.2012 20:11 //http://miriamhvatum.blogg.no


h, takk for tips! :) Men min bruker snn lang tid mellom "klikkene", og da blir det jo veldig utydelig.. vet du hvorfor?
Kristine ♥
20.04.2012 13:02 //http://www.crez.blogg.no


Bruker ogs M ♥

Takk for tipsene! ♥
Celine
20.04.2012 14:08 //http://celinefotos.blogg.no


Jeg bruker alltid manuell, og som regel har jeg ISO 100 eller 200, bildene har en tendens til bli kornete med hy ISO. :)
Line Merethe Marthinsen
20.04.2012 15:48 //http://linemmarthinsen.blogg.no


Takk for tipsene :-)
ina♥
21.04.2012 10:01 //http://inaogingvild.blogg.no/


bra forklart! :-) det med at bildene blir uklare med mindre iso enn 800, er ikke sant. Om du har hy iso blir bildene ganske kornete. Derfor er det lurt ha iso 100 eller 200 nr du har muligheten! :)
Cathrine Nesset - fotografi
21.04.2012 17:02 //http://blogg.cathrinenesset.com


Bruker M hele tiden :) Med noen f unntak, feks hvis jeg sitter p en buss og tar bilder, hvor lyset endrer seg hele tiden, med tanke p at man kan komme inn i skyggeomrder og snt. Da rekker jeg ikke endre p alle innstillingene. Da bruker jeg A istedenfor, hvor jeg bare endrer p blenderpningen :)
Fjrild
22.04.2012 21:10 //http://fjarild.blogg.no/


Jeg vil anbefale deg (+ de fleste andre som har kommentert p dette innlegget) ta en titt p denne videoen: http://fjarild.blogg.no/1335109048_fototips_hvordan_foto.html

Der tipper jeg du (og flere) vil f svar p uklarhetene ;)
Nathalie Gjesdal
07.08.2012 06:44 //http://nathaliegjesdal.blogg.no


Veldig sjelden, kun hvis jeg tar nattbilder.
Anna Charlotte
12.08.2012 00:11 //http://AnnaxCharlotte.bloggr.no


Kult, det m jeg teste ut! Jeg har akkurat kjpt meg speilrefleks faktisk, og er helt ny p dette. S de fototipsene dine passer helt perfekt. Har ikke ftt til ta s veldig bra bilder enda, s tusen takk for tips! Har kjpt Canon EOS 500D av venninnen min, s nesten lik din ;)
Cecilie Katarina Bonnevie
29.11.2012 22:35 //http://littlephoenix.blogg.no/


forelsket meg i bloggen din <3
Taran Heln - Photography
08.01.2013 16:14 //http://missmelquist.blogg.no


bruker ogs alltid manuell innstilling! bildene blir mye finere da, synes jeg hvertfall :))
Helene Midthus
25.02.2013 09:20 //http://helmidt.blogg.no


Jeg m kjpe meg speilrefleks kamera:)
Hannah&Thekla
21.09.2013 15:53 //http://mamilles.blogg.no


Tusen takk!

xx H

Skriv en ny kommentar


- Ikke sprr om jeg kan kommentere tilbake, da gjr jeg det hvertfall ikke!
- Jeg har diagnosen ME. Du kan lese mer om det HER
- Jeg redigerer bildene mine i adobephotoshop cs4
- Og nei, jeg lager ikke design eller headerer til andre.
- Jeg bruker Canon eos 550D - om det ikke str noe annet under bilder.
- Noe mer du lurer p kan du kontakte meg: fotball.j@hotmail.com




bloglovinbloglovinbloglovinbloglovin bloglovinbloglovinbloglovinbloglovinbloglovinbloglovinbloglovinbloglovinbloglovinbloglovinbloglovinbloglovin